Nieuwe ruimte in Lambertuskerk.
Nieuwe ruimte in Lambertuskerk.

Multifunctionele ruimtes in Wouwse Lambertuskerk

Algemeen

WOUW - Maandenlang hoorde je timmeren, boren en hakken als je langs de Lambertuskerk liep. Nieuwsgierige passanten liepen wel eens binnen om te kijken en zagen dat een groep vrijwilligers aan de slag. Zij werken in de beide kruiskoren aan twee multifunctionele ruimtes.

Beton storten, een staalconstructie bouwen, een lichtstraat aanleggen, een toilet, een kantoorruimte, vergaderzaaltjes en zelf meubels maken. Dankzij die vrijwilligers kon zondag 19 oktober na de Eucharistieviering de officiële opening plaats vinden van de verbouwing.

Vicevoorzitter Piet Backx van het kerkbestuur ontwierp samen met Oomen architecten een plan om de beide kruiskoren van de kerk zodanig in te richten dat die multifunctioneel gebruikt kunnen worden. Niet alleen voor kerkelijke activiteiten, maar ook door andere groepen, zoals de Zonnebloem, de Stichting Icoon van Wouw, het Lambertuskoor en verenigingen met een maatschappelijke doelstelling. “De beide ruimtes zijn niet alleen bestemd voor instellingen uit de vroegere gemeente Wouw, maar voor de complete zone van de Brabantse Wal: de gemeenten Roosendaal, Bergen op Zoom en Woensdrecht”, gaf Piet Backx aan.

Zonder vrijwilligers geen resultaat

Piet Backx en Mathé Kerstens zijn verantwoordelijk voor de gebouwen in de Lambertusparochie en in februari van dit jaar gingen ze samen met een groep vrijwilligers aan de slag. ,,Het project kost ongeveer 135.000 euro maar zonder de vrijwilligers zou dat zeker het dubbele bedrag geworden zijn en dan was het voor de parochie onbetaalbaar geworden”, meent Piet Backx. Die vrijwilligers zijn allemaal gepensioneerd en ze hebben niet alleen hard gewerkt, maar ook veel gelachen en plezier gehad en natuurlijk komt er voor hen nog een apart feestje.

Tijdens de bouwwerkzaamheden moesten er natuurlijk allerlei problemen opgelost worden, maar daar hadden ze geen moeite mee, omdat de meeste wel de nodige bouwervaring hadden.

De beide nieuwe ruimtes zijn zodanig aangelegd dat de kerk niet beschadigd werd en met een kleine inspanning kunnen de beide vleugels weer als gebedshuis ingericht kunnen worden mocht dat in de toekomst nodig zijn.

Het parochiecentrum zit nu in de ruimte aan de zijde van het Pastoor Woltersplein komt. Daardoor kan de voormalige pastorie nu verhuurd worden als woonhuis. Dat geld vloeit terug naar de kerk. Piet Backx geeft verder aan dat het een duurzame investering is, want de beide ruimtes worden met infrarood verwarmd er is daarom minder energie nodig. Ook het kantoor van de parochie zit inmiddels in het kerkgebouw. Om in de toekomst geen verwarring te laten ontstaan, krijgen de beide zalen een nieuwe naam.

De gemeente Roosendaal is ook bezig met een warmteplan. In de zomer moet er voor senioren de mogelijkheid zijn om de koelte op te zoeken. Dat kan in de kerk en de gemeente heeft gevraagd of dat in de Wouwse kerk kan. Daar wil het kerkbestuur graag aan meewerken, liet de vicevoorzitter weten. En inmiddels wordt gewerkt aan nieuwe plannen, want komend jaar moet het dak van het middenschip van nieuwe leien worden voorzien en staan nog andere werkzaamheden op de rol. Via stichting Icoon van Wouw is het geld hiervoor bijna binnen.

Nieuwe ruimte in Lambertuskerk.