
Begrotingsoverschot? Voorkom achterstallig onderhoud!
AlgemeenGEMEENTE ROOSENDAAL - Gemeente Roosendaal sluit het begrotingsjaar 2025 positief af. Soms zit het mee, soms zit het tegen. De gemeente Roosendaal kan terugkijken op een financiële meevaller van 4.5 miljoen euro. Met het zogeheten ravijnjaar in zicht is dit positief nieuws. Altijd beter dan een mededeling dat de gemeente tegen een tekort is aangelopen.
Meer inkomsten dan uitgaven in het begrotingsjaar 2025. Nu, dat kon je als inwoner al zien aankomen als je regelmatig op straat te vinden was. De bestrating en straatgoten op veel plaatsen groener dan gras, de plantsoenen en groenstroken slecht of slechts deels gemaaid, de witte belijning van wegen op allerlei plaatsen deels weggesleten, meerdere voetgangersoversteekplaatsen eveneens incompleet in de verf en veel verkeersborden vuil of beplakt. Ook de nachtverlichting van de ANWB-borden in meerdere stadsdelen (inclusief het centrum!) doet het nog altijd niet. Foto’s en meldingen aan de gemeente te over om bovenstaande te onderbouwen!
Maar, en dat moet ook gezegd worden, gedurende de eerste vijf maanden van 2026 is er een duidelijke verbetering in de gemeentelijke dienstverlening zichtbaar. Op meldingen via de betermelden app wordt snel gereageerd en zaken worden duidelijk beter opgepakt. Toch kan en moet het beter!
Wat voorbeelden om overschotten in volgende jaren te voorkomen door zaken (die de inwoners van Roosendaal en de dorpen enorm storen) tijdig op te pakken.
Wat te denken van het verwijderen van grassen met halmen die half juni 2026 overal in het Roosendaalse straatbeeld zichtbaar zijn. Hondenbezitters (en dat zijn er best veel in Roosendaal) willen niet geconfronteerd worden met huidontstekingen bij hun dieren als gevolg van achterstallig gemeentelijk groenonderhoud. De noodzakelijke behandelingen van deze ontstekingen bij de dierenarts kosten honderden euro’s per hond.
Wat te denken van het dichten van diepe kuilen tegen de wegranden aan. Dat levert in het buitengebied echt verkeersonveilige situaties op. Niet alleen voor motorvoertuigen maar ook voor fietsers!
Wat te denken van het opvullen van uitgereden bermen met een mix van geshredderd puin met zwarte grond en graszaad. Wie weleens over de Schouwenbaan heeft gereden na een aantal zonnige dagen begrijpt waarom. Grote puinstofwolken maken het uiterst onprettig fietsen als een auto of tractor passeert. We willen daarom groene bermen in plaats van puinbermen naast de binnenwegen!
Afsluitend: lezers die nog meer verbetervoorstellen weten te bedenken, mogen dat altijd melden aan de gemeente Roosendaal.
















