
Geslaagde viering 150 jaar Wouwse Plantage
AlgemeenWOUWSE PLANTAGE - In Wouwse Plantage was het op zondag 7 juni rond 10.30 uur al gezellig druk met fair bezoekers die in het dorp een kijkje kwamen nemen. In het centrum was de Plantagebaan veilig afgesloten voor doorgaand verkeer. Aan beide zijden van de weg waren kraampjes geplaatst en werden bezoekers verrast met een diversiteit aan artikelen en activiteiten. Ook de kinderen waren niet vergeten.
Een mooi wielerparcours was voor de jeugd uitgezet (helemaal passend bij de historie van Pindorp met het alom bekende “Hel van de Pin” parcours en het kolenbaantje). Als je denkt aan voetbal in Wouwse Plantage dan komen direct voetbalvereniging Rimboe en TIC in beeld. De jeugd kon dus ook lekker een partijtje voetballen op het TIC-trapveldje op de Plantagebaan in het centrum. De allerkleinsten konden op het schoolplein genieten van een shampoo-bad en een spring- en klimkussen Met duidelijk veel plezier werd er hier door de kinderen gespeeld en door (groot)ouders gefotografeerd.
Expositie over historie
In de kerk was een interessante tentoonstelling opgetuigd. Hier kwam de historie van 150 jaar Wouwse Plantage in beeld, maar ook de toekomst. Bezoekers kregen zo een idee van de verbouwplannen van de gesloten kerk van Wouwse Plantage. Wie de vele foto’s van het vroegere Wouwse Plantage namelijk in zich had opgenomen, kon niet anders dan concluderen dat er in die 150 jaar erg veel is veranderd. Bekende namen van meerdere verdwenen bedrijven, horecazaken en verdwenen lokale middenstand (bakker, slager, meerdere kruideniers) kwamen, dankzij de heemkundekring De Vierschaer, in beeld.
Verandering zit dus wel een beetje in het DNA van de inwoners van Wouwse Plantage. Als je dat weet dan zie je toch kansen voor de plannen van het parochiebestuur om in hun kerk appartementen te bouwen en zo in ieder geval de kapel te behouden.
Brandweercollectie
In de namiddag ging onze correspondent ook even de sfeer proeven op het landgoed Wouwse Plantage. Het kasteeltje staat nog altijd vol in de steigers dus daar was weinig van te zien. Het brandweermuseum had echter meerdere ruimtes geopend en dat maakte veel goed. De vrijwilligers van het museum vertelden honderduit en waren zichtbaar en hoorbaar trots op de bijzondere collectie historische brandweerauto’s, -materialen en allerhande brandweeruniformen en -helmen. Al met al een leuke dag voor jong, ouder en oud-inwoners en niet te vergeten de vele bezoekers van buiten (tot uit België toe!). Een vet compliment voor de organisatoren dus.




















































